İSMAİL DEDEEFENDİ


Bu makalede, Hammamîzâde İsmail Dede Efendi’nin eserlerinde, “Sus (Es)” kullanımına dair tercihlerinin, ‘sus’ların vezin, usûl, nefes ve vurgulara göre kullanılışlarının ve ‘artistik sus’ tercihlerinin seçilen üç eser üzerinde incelenmesi amaçlanmıştır. Hammamîzâde İsmail Dede Efendi bestekârlıktaki kudreti ve mûsıkî nazariyesine olan hâkimiyeti ile Türk Mûsıkîsi’nde klasik dönemin son büyük temsilcisi olarak kabul edilir. Sözlü eserlerinin söz varlığını, hem klasik hem de halk şiirinden seçen Dede Efendi’nin, heceyi başarı ile kullanmanın yanında aruzlu güfteleri de ustalıkla bestelediği görülmektedir. Eserlerinde güftenin diline, Türkçenin estetik yapısına, dil inceliklerine, kelimelerin mana yüküne hâkimiyeti de dikkatleri çekmektedir. Bu makalede, Klasik mûsıkî geleneğinin taşındığı meşk zincirinin önemli bir halkası olan Dede Efendi’nin Sultâniyegâh Nakış Beste, Sultâniyegâh Ağır Semâî ve Sultâniyegâh Yürük Semâî isimli eserleri, mûsıkî prozodisi bağlamında ele alınmış olup ‘sus’ tercihleri ve bu tercihlerin eserin estetiğine katkıları, dönemin mûsıkî beğenileri çerçevesinde değerlendirilmiştir                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                             ESERLERİ                                                                                                                                                                                                                                                          Başlıca eserleri arasında: sabâ, nevâ, bestenigâr, sabâbuselik, hüzzam, ısfahan (kayıp), ferahfeza makamlarında ayinleri, sultanîyegâh, arazbar, bestenîgâr, nevâ, ırak, sabâbuselik, hicazbuselik, hisarbuselik, evcbuselik, rast-ı cedid ve ferahfeza

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

3. SELİM

DADALOĞLU